Sidor

2013-06-25

Nektarinmarmelad!

När jag hade tvättat idag och hängde ifrån mig nycklarna när jag kom upp med en omgång tvätt insåg jag att precis bredvid på en krok hängde en påse med fyra stackars bortglömda nektariner. Dom hade tyvärr hunnit blivit liiite för övermogna för att vara goda att äta som dom är så jag googlade lite vad jag kunde göra och kom fram till att marmelad var en bra idé.

När jag kollat på några olika recept och inget av dom var nåt jag kunde göra med vad jag hade tänkte jag, nähä - då höftar jag väl fram nåt eget då!  

Och här är då resultatet av mitt "Galna Husmorsexperiment".


Mitt recept:
4 mellanstora nektariner
1.5 dl socker (Blev alldeles för sött, minska till 1dl eller mindre!)
1 tesked vaniljsocker

Gör såhär:

Kärna ur och hacka nektarinerna. Lägg i en kall gryta och häv på resten av ingedienserna.
Koka under omrörning på medelvärme i ca 15 min, mosa lite med en gaffel då och då.
Häll upp i noga rengjord tätförslutande burk och ställ i kylen, ät när den svalnat!


Den blev väldigt god förutom att den var en gnutta för söt, jag tog ner sötheten genom att köra kombo med ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar